V minulém týdnu jsem odpovídal na dva dotazy z Parlamentních listů týkajících se omezení občanů nařízeními vlády. Zde jsou dotazy i moje odpovědi…
Dotaz z PL:
Koníčková
Do kdy nás vláda může omezovat?
Dobrý den, až skončí nouzový stav, znamená to, že nám vláda už nebude moci nařizovat např. nošení roušek, které podle mě v přírodě nemá smysl a ve vedru je to spíš zdraví škodlivé nebo kolik lidí se může scházet a jak mají otvírat a fungovat obchody a služby? Děkuji a přeji Vám hodně zdraví a sil. Koníčková
Odpověď:
Milá paní Koníčková,
nouzový stav a jeho vyhlášení nemá vliv na (ne)nošení roušek a dalších opatření. Nouzový stav vyhlásila vláda podle čl. 5 a 6 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, dne 12. března 2020 na dobu 30 dnů – a Poslanecká sněmovna jej už dvakráte prodloužila. Krizová opatření, jimiž se omezují práva a ukládají povinnosti, byla přijata navazujícími usneseními vlády. Mj. i zákaz pohybu a pobytu na všech místech mimo bydliště bez ochranných prostředků dýchacích cest jako je respirátor, rouška, ústenka, šátek, šál apod.
Mimořádná opatření při epidemii apod. může vyhlásit i ministerstvo zdravotnictví, a to podle § 69 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, jimiž stanoví další omezení a povinnosti. V současné době toto ministerstvo a vláda pracují na zásadní novele, která by měla výrazně posílit pravomoci ministra zdravotnictví tak, aby mohl vyhlašovat další omezení i povinnosti zřejmě adekvátní nouzovému stavu. Na novelu už „číháme“ i v našem senátním Ústavně-právním výboru, abychom posoudili, zda není v rozporu s ústavním pořádkem a právním řádem ČR…
Takže uvidíme, zda a jak vláda ještě posílí své pravomoci – a co dovolí (nám) občanům. Já to v tuto chvíli fakt nevím…
Jinak děkuji za milé přání – a přeji Vám i Vašim blízkým hlavně zdravé a bezpečné (tý)dny! Buďte (pokud možno) veselí a plni optimismu :-)
Snad už brzy bude líp :-)
Dotaz z PL:
Majrika
omezení
Soud dnes rozhodl, že postup vlády nebyl v souladu se zákonem. Zajímá mě, zda si myslíte, že je problém jen v postupu vlády nebo v některých ohledech i v samotných opatřeních, které jsou vyhlašovány někdy bezdůvodně a hlavně chaoticky - stejně tak i rušeny? Hodně se třeba mluví o právu na vycestování ze země, ale podle mě nejde ani dlouho omezovat styk s ostatními minimálně s rodinou.
Odpověď:
Pravomocné rozhodnutí Městského soudu v Praze, kterým zrušil čtyři opatření ministerstva zdravotnictví omezující volný pohyb, maloobchod a služby, je všem k dispozici i na internetu. Já ho považuji za správné – a ostatně i vláda na něj bryskně reagovala zmírňováním omezení a povinností, což lze kvitovat s povděkem.
Souhlasím s Vámi, že opatření jsou vládou vyhlašována chaoticky, kdy k nám (coby národu) promlouvá několik „vůdců“ současně, přičemž se občas i vzájemně rozcházejí v interpretaci svých vlastních nařízení. Problém je samozřejmě v tom, že není jasné, kdo konkrétně je hlavní „šéfem“. Hned na začátku měl být ustanoven Ústřední krizový štáb – a dle zákona měl v jeho čele stanout ministr vnitra Hamáček. Ten se sice šéfem ÚKŠ nakonec stal, avšak k situaci se krom něho a premiéra zcela zásadně vyjadřují zejména ministr zdravotnictví Vojtěch a prof. Prymula, jakož i další ministři, z nichž nejčastěji MPO Havlíček. Mj. považuji za zcela nepochopitelné, že zatímco z „nebezpečné“ Itálie měli naši občané dostatečný časový prostor na návrat do ČR bez jakékoliv kontroly a následné karantény, jiná opatření jsou vyhlašována takřka z hodiny na hodinu, a to i s nejasným obsahem. Takže k obavám a strachu občanů se přidává i zmatenost, jež může být i jedním z takřka dvaceti (postupně zveřejňovaných) příznakům Covid-19. Ale vážně:
I já jsem se už (ač vládu prakticky nekritizuji) musel hlasitě ozvat v reakci na odložení senátních voleb na Teplicku, o němž vláda rozhodla pouhým svým usnesením, ač měla postupovat podle ústavního zákona. V „mém“ Ústavně-právním výboru (a poté i v plénu) jsme schválili usnesení, jímž jsme striktně vyzvali českou vládu k dodržování ústavního pořádku ČR – mj. viz
můj stručný komentář na videu www.senat.cz/informace/galerie/videogalerie/video.php?id=644 – od času: 03:36.
Pokud jde o omezování osobních svobod zaručených Listinou základních práv a svobod, česká vláda zjevně pomíjí porovnávání svých nařízení k omezením a povinnostem občanů s Ústavou ČR a právním řádem ČR. Naštěstí to za ně udělal právě výborný ctihodný soudce MěstS Štěpán Výborný. Otázkou však zůstává, zda by taková rozhodnutí, týkající se takřka všech občanů, neměl učinit i sám Ústavní soud ČR, který dle zákona o ÚS může vynechat soudy obecné a rozhodovat přímo. ÚS zatím navrhovatele odkázal na obecné soudy. Je však nepochybné, že nás v dalších letech čekají i právnické bitvy před soudy všech stupňů…
V tuto chvíli buďme hlavně zdraví a veselí :-)